ETAPES DE L´ESCRIPTURA

1. EXPLICAR LES CARACTERÍSTIQUES FONAMENTALS DE L´ETAPA SIL-LÀBICA.


Escriptures sil·làbiques inicials: Es tracta d’escriptures que tenen una part sil·làbica i una part pre-sil·làbica.
(PAPALLONA): “AALE” 
(ESQUIROL): “HRLLS” 

Escriptures sil·làbiques sense predomini del valor sonor convencional (VSC): Són escriptures on els alumnes fan correspondre una lletra per a cada retall de tira fònica (síl·laba), si bé no sempre tenen en compte el valor sonor convencional (la lletra escrita no correspon a cap fonema de la síl·laba).

 (PAPALLONA): “AART” (4 síl·labes = 4 lletres) 
(ESQUIROL): “MIO” (3 síl·labes = 3 lletres)

Escriptures sil·làbiques amb VSC: Fan el mateix que al nivell anterior (una lletra per a cada síl·laba) si bé en aquesta ocasió es respecta el valor sonor convencional.


(PAPALLONA): “PAOA” 
(ESQUIROL): “AIO” 

2. A PARTIR DE LES ETAPES EVOLUTIVES DEL DESENVOLUPAMENT DE L´ESCRIPTURA;  INTERPRETAR I COMENTAR ELS EXEMPLES.

Aquest exemple correspon a l'etapa sil·làbica: 
Comencen a establir relacions entre el so de les paraules i el seu grafisme. Identifiquen la síl·laba, però solen representar-la amb una sola lletra (normalment vocals, que per a ells tenen major sonoritat).



Aqueste correspon a l´etapa diferenciada: 
Durant aquest període l'infant realitza produccions diferents en quantitat o en varietat de lletres per representar paraules diferents. 



Aqueste altre correspon a l´etapa sil-labicoalfabetica: 
Els infants comencen a escriure més d'una lletra per a cada síl·laba. Barregen la hipòtesis sil·làbica i l'alfabètica (a cada so li correspon una grafia). En aquest nivell la impressió que té l'adult quan mira les produccions dels infants és que s'han deixat lletres perquè al costat d'una paraula escrita segons la convenció del sistema podem trobar una altra escrita segons la hipòtesis sil·làbica.

Aqueste exemple correspond a l´etapa indiferenciada: 
Quan els xiquets en la seua escriptura encara no reproduïxen grafies o lletres comuns. L'infant imita els aspectes formals i l'acte d'escriure de les persones adultes fent gargots, rodonetes, palets i altres formes que no siguin dibuixos. Sap que dibuixar és diferent d'escriure. Pels infants l'escriptura representa el nom de les coses, l'escriptura té la funció de designar.



I aqueste ultim correspon a l´etapa alfabètica: 
Hi ha una correspondència so-grafia, encara hi ha alguns errors. 
L'infant fa una anàlisi alfabètica exhaustiva i quan escriu estableix la correspondència entre sons i grafies. En un primer moment d'aquest nivell poden sorgir alguns conflictes quan apareixen síl·labes inverses (poden escriure "setudi" en comptes de posar "estudi"), síl·labes travades (posar "patit" en comptes de "partit") i síl·labes complexes ("iuna" en comptes de "lluna").L'infant té un bon domini del codi però encara li falta aprendre bona part de l'ortografia.



3. EXPLICAR LES DIFERÈNCIES I LES SEMBLANCES ENTRE LES DUES SEGÜENTS ETAPES DE L´EVOLUCIÓ DE LA LECTURA: LA FASE LOGOGRÁFICA I LA FASE ORTOGRÀFICA.

La fase logográfica, es dóna entre els quatre i cinc anys aproximadament, el xiquet passa per una etapa en què pot reconéixer de manera global algunes paraules que li són familiars per la seua disposició, el seu format o el context en què es produïxen. Com succeïx amb rètols d'algunes marques de cotxes, el seu propi nom, títols de dibuixos animats, anuncios... 

Este reconeixement es produïx mentre les paraules familiars es presenten en el seu context i en la seua disposició habitual. El xiquet pot reconéixer, per exemple, el rètol de coca cola en una botella, però no ho fa quan apareix fora del context i amb un altre tipus de lletres. 

No obstant això, en la fase ortogràfica, el xiquet pren consciència que les paraules es componen d'elements i que hi ha correspondència entre estes unitats i les seues representacions gràfiques. Això li capacita per a associar els diferents fonemes amb la seua corresponent grafia. És el moment de l'adquisició de la consciència fonològica per a donar-se compte que la paraula parlada consta d'una seqüència de sons. Esta etapa, generalment va dels 4 als 6 anys.





Comentarios

Entradas populares de este blog

ELS TALLERS I ELS RACONS

ALUMNAT NOUVINGUT